Van Financial Auditor tot Chief Presentation Officer: Mijn verhaal

Matthias Cornette
Chief Presentation Officer

Na het oprichten van mijn presentatie agency Shoow, kreeg ik toch enkele malen de vraag “Maar Matthias, hoe word je van Financieel Auditor plots een Chief Presentation Officer?” "Kun je jouw dagen vullen met het maken van presentaties?" of "Kun je geld verdienen met wat PowerPointjes?".

Daarom wil ik jullie even mijn 'verhaal tot ondernemen' en hoe de oprichting van Shoow tot stand kwam met jullie delen. Want toen ik op 1 april 2021 bekend maakte dat dit mijn fulltime job werd, was het alvast géén 1 aprilgrap.

Van jongs af aan was ik gebeten om dingen te organiseren. Zo organiseerde ik soms kleine feestjes maar ook een heus voetbalevent tijdens het WK Brazilië 2014 (Rio de Cornetto) & EK Frankrijk 2016 (Stade de Corn). Samen met mijn neef Simon Denys, ondertussen Partner van Ocular, bouwden we een tribune met 600 euro-paletten waar een 150-tal supporters de matchen van onze Rode Duivels konden bijwonen op groot scherm.

Het ondernemerszaadje was toen definitief geplant, de zin om te ondernemen ging nooit meer weg maar ondanks er mij nooit iemand de PowerPoint-kneepjes van het vak leerde, vind je het ontstaan van Shoow niet bij mezelf maar wel in mijn carrière bij mooie bedrijven waar ik leerde wat nu écht belangrijk was.

Vandelanotte
Challengen

Mijn eerste professionele ervaring begon bij het gerenommeerde en familiale accountancy- en auditkantoor Vandelanotte in Kortrijk. Deze baan bood me de kans om in korte tijd enorm veel te leren. Bij Vandelanotte draait het rond de mensen.

Binnen de bedrijfscultuur van Vandelanotte wordt iedereen op gelijke voet behandeld en gewaardeerd, of het nu om werknemers of klanten gaat.

Bij Vandelanotte begon ik als financieel auditor, wat me de kans bood om talloze bedrijven -in diverse sectoren- van binnenuit te bestuderen. Dit gaf me inzicht in hoe zowel interne als externe bedrijfsprocessen werden opgezet en gevolgd. Wat echter nog belangrijker was, was de persoonlijke begeleiding die ik er genoot.

Op dagelijkse basis werd ik uitgedaagd door diverse projecten, zowel als junior als senior, waardoor ik kon leren dat fouten maken soms essentieel is om groei te realiseren en dat de kern van een probleem vaak de sleutel tot oplossing is.

Bovendien betrok het topmanagement ons bij verschillende zaken, waarbij we verantwoordelijkheden kregen zonder voorafgaande kennis. Hier werd ieders mening gerespecteerd en gehoord, en iedereen had de vrijheid om uit te dagen, ongeacht kennisniveau of jaren ervaring.

DULL
Keuzes maken 

Bij de startup DULL, waar de focus lag op het toekomstgericht maken van bedrijven, verschoof ik al snel mijn aandacht van het financiële naar het bedrijfsstrategische en digitale luik.

Zo leerde ik de drie bedrijfsstrategieën, 'Customer Intimacy', 'Product Leadership' en 'Operational Excellence', beter kennen en ontdekte ik dat de kunst van strategie vaak schuilt in het vermogen om keuzes te maken wat je niet gaat doen.

Net zoals veel andere startups waren we allemaal druk bezig met sales, marketing, workshops geven, projectbeheer, en nog veel meer, wat resulteerde in talloze presentaties. Tijdens het maken van deze presentaties merkte CEO Karel-Jan Vercruysse -die tevens de naam 'Shoow' bedacht- herhaaldelijk op dat ik hierin wel wat talent had en suggereerde dat ik er wellicht meer mee moest doen. Hoewel een presentatie agency niet meteen in mijn gedachten zat, bleef ik werken aan mijn presentatie-skills.

In mijn DULL-verhaal besefte ik dat concepten als 'Company Culture' en 'Employer Branding' ontstaan vanuit de mensen in je organisatie en niet kunstmatig worden gecreëerd. De keuze van de mensen waarmee je wilt samenwerken, zowel als collega's als onderaannemers, is van essentieel belang. Dit inzicht begeleidt mij in de verdere groei van Shoow.

Invisible Puppy
Passie

Eind 2018 werd DULL definitief overgenomen door Invisible Puppy, een digitaal marketing agency uit de Cronos Groep, waar mij de passie voor het vak meteen was opgevallen.

Iedere marketeer had er een zogeheten T-profiel, een brede algemene kennis van digitale marketing met elk 1 of 2 expertise-velden waarin ze excelleerden. De passie die ik hier ontdekte, inspireerde mij om Shoow op te richten begin 2019, en leerde me dat passie de sleutel is tot duurzaam succes.

StoryMe
Efficiëntie

Mijn ‘werknemerscarrière’ sloot ik af als Video Strategist bij hét Gentse video agency StoryMe, een uitdagende omgeving waarin ik uit mijn comfortzone stapte en nieuwe horizonten verkende.

  • Had ik enige kennis over video? Nee.
  • Werkte ik ooit in de creatieve sector? Nee.
  • Had ik enige ervaring in sales? Ook niet. 

StoryMe, een ambitieuze scale-up met aanzienlijke uitdagingen die ondanks het uit zijn startup-vel groeien, zocht naar een duurzame structuur en optimalisatie van de bestaande processen. Persoonlijk heb ik best veel opgestoken over sales- en productieprocessen, zo was het inspirerend om te zien hoe een nood werd vertaald tot een creatieve oplossing die op zijn beurt werd omgezet in een levendige video. Processen die deels matchen met wat Shoow doet. 

Van nature probeer ik altijd zo efficiënt mogelijk te werken, en daarom greep ik de kans om enkele zaken uit te dagen bij COO/CEO Dimitri Van Hoe. Zo zijn er altijd manieren om efficiënter te werk te gaan, maar het vereist soms wat tijd en moeite om kleine experimenten uit te voeren voordat je ze grootschalig toepast. Efficiëntie begint vaak bij zelfreflectie.

Mijn learnings

  • Benoem de dingen zoals ze zijn, maar benoem ze!
  • Wil je iets doen, maak de juiste én nodige keuzes
  • Wil je iets goed doen, durf te challengen en gechallenged te worden. 
  • Wil je iets beter doen, doe het professioneel en efficiënt
  • Wil je iets als beste doen, doe het met passie